About
04 March 2009
Sebelum Kamu Mengeluh
1. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik, fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali
2. Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
3. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan.
4. Sebelum kamu mengeluh bahawa kamu buruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.
5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isteri anda,fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup
6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat
7. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor karena pembantumu tidak mengerjakan tugasnya, fikirkan tentang orang-orang yang tinggal di jalanan
8. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir, fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan
9. Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu, fikirkan tentang pengangguran,orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.
10. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.
11. Dan ketika kamu sedang bersedih dan hidupmu dalam kesusahan, Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahwa kamu masih hidup !
Adaptasi dari karya Indonesia untuk kita sama-sama renungi dan hayati....
Dipetik dari blog http://counselling2u.blogspot.com/
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
2006 – 2010
Modal insan berminda kelas pertama merupakan salah satu kunci utama untuk membolehkan Negara mencapai Wawasan 2020 yang telah digagaskan. Merekalah yang akan meningkatkan tahap produktiviti dan daya saing Negara dalam mendepani cabaran dan tekanan besar persaingan abad ke-21. Agenda membina dan memupuk modal insan yang menjadi benih generasi masa depan ini amat bergantung kepada kualiti system pendidikan Negara. Justeru Pelan Induk Pembangunan Pendidikan [PIPP] 2006-2010 telah dirangka untuk melaksana dan merealisasikan satu system pendidikan yang holistik, progresif, bermoral dan bertaraf dunia. PIPP akan menjadi garis panduan yang jelas kepada semua pihak supaya segala dasar , program dan aktiviti pendidikan yang dirancang dilaksanakan dengan cemerlang.
Ringkasan Teras Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)
2006-2010
1. Membina Negara bangsa
- Memperkasakan Bahasa Malaysia
- Memantapkan perpaduan negara dan integrasi nasional
- Memupuk kecintaan terhadap seni , warisan dan budaya bangsa
- Memupuk kefahaman yang jelas terhadap pendekatan Islam Hadhari
2. Membangunkan modal insan
- Mengadakan lebih banyak pilihan pendidikan kepada
- Meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
- Memupuk murid supaya memiliki kemahiran dan keterampilan
- Memantapkan sistem pentaksiran dan penilaian supaya lebih holistic
- Memperkukuh disiplim murid
- Mempercepat perkhidmatan sistem aduan masalah disiplin
- Memantapkan kurikulum
3• Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
- Pemantapan kepimpinan pengetua dan kualiti guru
- Pengukuhan budaya sekolah
- Penambah-baikan aktiviti kokurikulum dan sukan
- Penambah-baikan sistem sokongan
- Peningkatan prestasi akademik
4. Merapatkan jurang pendidikan
- Mebangunkan infrastruktur dan kemudahan pendidikan luar bandar
- Meningkatkan kadar penyertaan dan pengurangan risiko keciciran
- Menambah baik sistem pengagihan bantuan pelajar miskin, berkeperluan khas dan kumpulan minoriti.
5. Memartabatkan profesion keguruan
- Memantapkan latihan perguruan
- Menambah baik persekitaran kerja dan kebajikan guru
- Memantapkan perancangan dan pengurusan sumber manusia
6. Melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan
- Memastikan kepimpinan teguh dan berkesan
- Memberikan lebih autonomi kepada sekolah
- Mewujudkan sistem akauntabiliti
- Mewujudkan piawaian dan penanda arasan
- Menjadikan Malaysia pusat kecemerlangan pendidikan
- Merintis perubahan dan pembaharuan
Wanita dan Rama-rama
Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan-tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar.
Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.
Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.
Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.
Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar – indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan.
Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.
Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda.
Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna-warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita anggun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati.
Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.
Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.
Nukilan Dr HM Tuah Iskandar al-Haj
Makanan Untuk Menguatkan Daya Ingatan
(MADU) : Madu ialah makanan yang sangat berkhasiat dan kaya dengan pelbagai zat galian yang penting. Madu berkesan untuk merawat beberapa jenis penyakit seperti mengelakkan kepenatan otak apabila berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Pelajar digalakkan mengambil madu sebanyak dua sudu teh pada waktu pagi dan malam serta dilarang memakan tembikai semasa mengggunakan madu.
(KACANG) : Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya dan pistasio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak-kanak.
Oleh itu, pelajar disaran mengamalkan makanan-makanan yang berupaya meningkatkan ketajaman minda dan daya ingatan..
Sajak Guru
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa
Dialah ibu, Dialah bapa juga sahabat
Aliur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya,
Di sebuah sekolah mewah di ibu kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di pinggir desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara
Jadilah apapun pada akhir kehidupanmu,
Guruku
Budi yang diapingkan di dulang ilmu
Panggilan keramat ‘cikgu’ kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Joka hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya..mengajar tulis, baca…
-Petikan puisi Usman Awang-
SPM Mathematics Tips
by Bobby Ng for Writing Contest 2008
Brief Introduction
Mathematics (is also known as Modern Maths) and Additional Mathematics are categorized as thinking subjects which you take your time thinking rather than memorizing facts.
SPM Mathematics
In my opinion, Mathematics is the easiest subject in SPM for Science students. I believe PMR students can even do with their PMR standard knowledge because some questions like volume of solid and area and perimeter of a circle being test in SPM. It’s not being taught in SPM therefore you can only depend on your past knowledge in Form 2. Although the questions are a lot easier than Add Maths, There are still some pupils having difficulties in Maths.
I see some students leave the 'haven't done' answers after they get the formulae to be applied in the questions, which they didn’t really answer the questions. Some of them don’t understand the questions’ needs. Therefore, exercises and guidance from teachers are essential for improvement.
The questions are so direct and mostly the answers will less likely to appear in decimal. You need a little bit of logic compare to Add maths. Besides that, even if you do well in monthly test, you might end up tilting head during SPM examination hall. It’s because monthly tests don’t follow the real format of SPM. Like Intervention 1 for KL state this year, there's no chance in hell this question is coming out in real SPM.
Based on SPM Maths, it consists of 2 papers
Paper 1
- 1 ¼ hors
- 40 questions
- 40 marks
Paper 2
- 2 ½ hours
- working steps must be done
- Section A
= 52 marks
= 11 questions
- Section B
= 48 marks
= 5 questions (answer 4 of out 5)
Every chapter will be tested in Paper 1. The questions will be tested from Form 1 until Form 5. Since you have already mastered the some basics in PMR, these shouldn’t be a problem. Do past year objective questions will strengthen your basic.
In paper 2, there are only certain chapters that will be tested in SPM maths. That’s why I will concentrate more on paper 2. The whole paper 2 format based on past year questions in random order with brief tips below
Confirmed to be tested every year
1) Volume of solids (which was taught in form 2)
- most of the formulae given are for this question
- make sure the formulae are used correctly
- combined solid is sum of volume of the solids
- remaining solid is the subtraction of bigger solid and smaller solid
2) Angles of elevation and depression
-using trigonometry rule
3) Mathematical reasoning
- statement ‘and’ and ‘or’
- If p, then q. If q, then p.
4) Simultaneous linear equation
- equalize the same unknown and take out
Example : 4p - 2q = 15
(2p + 4q = 19) x2 (times 2 to make unknown 4p same)
- don’t use Add Math method, answers will be different.
5) The straight line
- y = mx + c
- gradient, gradient….
- What is c? c (y-intercept) is the point where the line touches the y-axis.
6) Quadratic expressions and equations
- ‘solve the equation’ is to find the unknown
- change the equation of the question into this form
- factorise by your own or using calculator
- must state x = ?, x = ?, there will be 2 answers
7) Matrices
- will mostly ask inverse matrix
- if you’re not sure about the answer, check if the whole outcome is identical to the inverse matrix in the question.
- the answer in a) is related to b)
8) Area and perimeter of circles (same as number 1)
- 2πr (perimeter or circumference) and πr2 (area)
- (angle/360 degree) x the formulae above for the area or perimeter of certain part
9) Probability
- is more of (number / total number).
- the formulae given are plain useless
- final answer is never less than 0 or more than 1, 1 > answer > 0
10) Gradient and area under a graph
- based on speed/ time graph
= distance is area of the graph
= rate of change of velocity is gradient of the graph
= speed is based on the graph (seldom being asked)
- beware of total distance and total speed
Can be varied each year
1) Sets (2004 and 2006)
- shading based on the questions (intersection or union)
- beware of the complement such as A’
2) Graph of functions (2005 and 2007)
- the inequalities (upper line is >, lower line is <) - if slanted line, you can imagine it into horizontal straight line. Same concept as above. What’s the conclusion? 2008 will be ‘Sets’! Wow,
1) You know doesn’t mean you can get correct, try to make less careless mistakes in each paper.
2) See through the questions word by word as there will be some tricky part in the questions, especially ‘to’ and ‘from’ in enlargement.
3) Don’t be sad if you do badly in trial SPM because the odd might come to you in SPM.
4) Be sure to study smart, not study hard. Hope this helps.
Labels: Mathematics, SPM, Writing Contest 2008