About

04 March 2009

Makanan Untuk Menguatkan Daya Ingatan


Ramai antara kita tidak menyedari sebenarnya otak tidak pernah kehilangan daya untuk mengingati sesuatu perkara. Fungsi otak sama seperti fungsi sebuah komputer yang boleh merakam dan mengingati semua perkara dan peristiwa. walaubagaimanapun, masalah lemah daya ingatan boleh berlaku jika kita tidak mempraktikkan amalan mengingati maklumat sehingga memori yang dimiliki hilang..Jadi, apa makanan yang sesuai untuk anda???

(MADU) : Madu ialah makanan yang sangat berkhasiat dan kaya dengan pelbagai zat galian yang penting. Madu berkesan untuk merawat beberapa jenis penyakit seperti mengelakkan kepenatan otak apabila berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Pelajar digalakkan mengambil madu sebanyak dua sudu teh pada waktu pagi dan malam serta dilarang memakan tembikai semasa mengggunakan madu.

(SUSU SEGAR) : Susu mengandungi 3 unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu berkhasiat merawat kesihatan umum dan penawar kelupaan serta boleh menguatkan tulang belakang dan memperbaiki penglihatan. pelajar disaran mengambil segelas susu pada sebelah pagi dan malam.

(TELUR) : Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan badan keseluruhannya. Telur kaya dengan pelbagai khasiat dan berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda. telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan masih baru.

(GINKGO) : Digunakan sebagai ubat menguatkan daya mengingat sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Menurut Dr. George Lewith dari Royal South hants Hospital di Southampton, England, ginkgo boleh memperbaiki peredaran darah ke otak dengan membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen.

(MINYAK IKAN) : Mengandungi asid lemak Omega 3 yang merupakan komponen penting daripada membaran sel otak yang boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan.

(KACANG) : Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya dan pistasio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak-kanak.

Oleh itu, pelajar disaran mengamalkan makanan-makanan yang berupaya meningkatkan ketajaman minda dan daya ingatan..

Jangan asyik makan makanan ringan atau 'fast food' saja ye..untuk info lebih lanjut, anda boleh mendapatkan majalah FOKUS terbaru di pasaran....

No comments:

 
Blogger Templates