Seronok Belajar Oleh Dr Ismail Zain
Kata-kata di atas menunjukkan diri kita sendiri bertanggungjawab terhadap apa yang diingini atau apa yang akan berlaku hasil daripada kehendak sendiri.
Kehendak seseorang itu kebiasaannya terlalu banyak tanpa sekatan. Jika kehendak berpihak kepada yang baik maka segala tindakan dan hasilnya nanti dapat memberi menfaat kepada diri. Sebaliknya jika kehendak itu berpihak kepada yang buruk, maka padahnya nanti akan mengecewakan diri sendiri.
Dalam hal ini disiplin diri adalah penting agar segala kehendak yang ada pada diri kita itu dapat dikawal dan akhirnya memberi keseronokan kepada diri terutamanya ketika belajar.
Disiplin diri merupakan satu situasi yang dikawal oleh diri sendiri ke arah mematuhi arahan atau peraturan. Sebagai contoh bagi murid-murid beragama Islam diwajib mengamalkan segala rukun yang terdapat dalam ajaran Islam seperti menunaikan solat serta amalan yang lain. Manakala di sekolah murid harus mematuhi peraturan sekolah seperti berpakaian seragam, berkasut serta berambut kemas.
Murid yang berdisiplin sentiasa berada dalam keadaan yang tenang kerana tidak ada masalah yang dihadapi dan tidak ada tindakan disiplin ke atas dirinya. Manakala murid yang tidak berdisiplin sentiasa berada dalam keadaan gelisah kerana pelbagai masalah dan tindakan berlaku pada dirinya. Justeru, murid seperti ini tidak mampu menumpukan pelajaran dengan baik malah ia lebih suka ponteng berbanding dengan murid yang berdisiplin yang sentiasa ceria dan seronok belajar. Akhirnya pelajar yang tidak berdisiplin akan gagal dalam peperiksaan bukan kerana ia bodoh tetapi dirinya sendiri diperbodohkan oleh tindakannya sendiri. Di sebaliknya murid yang berdisiplin akan mencapai kejayaan kerana keadaan yang tenang dan ceria itu memotivasikan dirinya untuk berusaha dengan lebih tekun untuk mencapai kejayaan.
Cara untuk mendisiplinkan diri:
Kawal keinginan: Jangan mengikut nafsu dan keinginan yang keterlaluan.
Contoh: Hadkan waktu bermain, jauhi daripada merosak harta benda sekolah seperti tandas, cermin tingkap dan sebagainya.
Eratkan perhubungan dengan rakan: Berkawan dengan semua murid tanpa mengira bangsa, agama atau taraf kedudukan..
Contoh: Jangan hanya berkawan mengikut kumpulan yang tertentu sahaja. Elakkan daripada rasa syak wasangka atau iri hati terhadap rakan. Sentiasa mengamalkan nilai-nilai murni ketika berinteraksi dengan rakan seperti bersopan santun dan menghormati rakan. Jangan menghina atau merendahkan kedudukan rakan yang lain. Jangan berlagak sombong. Bantu rakan kita dengan ikhlas jika mereka memerlukan pertolongan semasa dalam kelas atau dalam aktiviti kokurikulum. Jangan memusuhi rakan-rakan kita.
Buat penjadualan: Penjadualan membantu diri kita merancang masa dengan baik dan mengelakkan daripada melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah.
Contoh: Buat jadual waktu untuk rumah dan juga rancang apa yang hendak dilakukan pada waktu yang terluang di sekolah seperti pada waktu rehat selepas makan, pada waktu pagi sebelum perhimpunan atau pada waktu pertukaran guru antara subjek. Kebiasannya waktu beginilah yang akan digunkan oleh murid untuk melakukan tindakan yang melanggari peraturan sekolah.
Sentiasa bertaqwa dan mengingati Allah: Apabila kita sentiasa bertaqwa dan mengingati Allah diri kita akan terpelihara daripada melakukan perkara-perkara yang tidak diingini. Contoh: mengerjakan solat secukupnya, membaca doa yang sesuai pada waktunya, membaca ayat-ayat suci Al-Quran, berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta menghormati ibu bapa, guru, orang dewasa dan akan-rakan.
InsyaAllah dengan tindakan ini disiplin dapat dikekalkan pada diri kita tanpa paksaan tetapi di atas kehendak dan kesedaran diri sendiri.
Aplikasi pembelajaran kooperatif dan kolaboratif
Berpandukan petikan di atas, cadangkan bagaimana untuk mengamalkan nilai-nilai murni dan kesan kebaikannya terhadap murid-murid. Anda boleh merujuk bahan bercetak atau melayari Internet untuk mendapat isi-isi penting. Gunakan perisian yang sesuai untuk mencatat dan menyenaraikan isi-isi tersebut. Buat persembahan dalam kelas dan paparkan hasilan anda di papan pamer di kelas. Lakukan tugasan ini secara berkumpulan.
Sumber ini dipetik dari laman web http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2009&dt=0119&pub=DuniaPendidikan&sec=Motivasi&pg=mo_01.htm
About
24 January 2009
Mewujudkan Suasana Seronok Belajar
Seronok Belajar Oleh Dr Ismail Zain
Pembelajaran yang berkesan ialah pembelajaran yang menyeronokkan. Apabila keseronokan dirasai, segala keletihan, kerisauan atau kebosanan terhadap pelajaran dapat diatasi.
Oleh itu setiap murid haruslah bersedia agar diri mereka berada dalam keadaan yang seronok terutamanya ketika belajar.
Bagaimanakah caranya untuk mewujudkan keseronokan pada diri ketika belajar?
Kekemasan: Pakaian yang kemas, rambut yang terurus, susunan buku yang baik
Caranya: Pastikan pakaian sekolah berada dalam keadaan bersih, kasut tidak kotor, rambut lelaki digunting dengan baik, rambut perempuan diurus dengan kemas serta bertudung, buku yang dibawa ke sekolah berada dalam keadaan yang baik tidak terkoyak dan mudah diambil apabila diperlukan.
Kesihatan: Diri yang sihat tanpa penyakit, keadaan bilik darjah yang bersih.
Caranya: Pastikan murid membersih diri setiap hari. Pastikan kawasan bilik darjah dan sekolah bebas daripada wabak penyakit. Adakan senarai tugas untuk membersih kawasan bilik darjah masing-masing. Guna tandas dengan baik. Jangan makan makanan yang tercemar atau terdedah.
Tingkah laku/budi bahasa: Cara berbual dengan guru dan rakan. Tidak melanggari peraturan sekolah. Tidak ponteng sekolah.
Caranya: Perlu menghormati guru serta patuh segala arahan terutama apabila guru memberi tugasan kepada murid. Rakan juga harus dihormati. Jangan bergurau sehinggakan menyakiti hati rakan dan berakhir dengan perkelahian. Rajin ke sekolah, jangan terpengaruh dengan remaja luar yang ponteng sekolah.
Minda sihat: Mampu menggunakan fikiran ketika belajar
Caranya: Sentiasa berfikir sewaktu belajar. Banyak berinteraksi dengan guru dan rakan. Banyak membuat latihan.
Jiwa tenang: Menumpukan sepenuh perhatian ketika belajar
Caranya: Tidak menaruh rasa benci, marah, iri hati terhadap rakan atau guru. Sentiasa bersyukur di atas keselesaan yang dirasai. Sentiasa muhasabah diri untuk mengelak rasa bongkak dan sombong.
Cara-cara yang dinyatakan mampu menjadikan bilik darjah itu sebagai “rumah kedua” untuk murid-murid. Apabila diri dan bilik darjah dalam keadaan yang selesa maka pembelajaran dapat berlaku dengan baik. Tidak ada rasa bosan di jiwa kita malah ada pula murid yang suka datang ke sekolah untuk belajar walaupun pada waktu petang atau pada hari cuti hujung minggu.
UJI KREATIVITI ANDA!
Sediakan satu poster yang mengandungi langkah-langkah mewujudkan keseronokan belajar. Anda boleh menciptanya dengan menggunakan sebarang perisian berbantukan komputer yang sesuai atau melalui lakaran tulisan tangan. Sisipkan juga gambar/lukisan/lakaran untuk dijadikan hiasan pada poster anda. Lekatkan di papan pamer kelas anda.
Sumber dipetik dari laman web http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2009&dt=0105&pub=DuniaPendidikan&sec=Motivasi&pg=mo_01.htm
Subscribe to:
Posts (Atom)