Dalam pencarian "Guru Sebenar Guru"... antara ilmu, amal dan bual; manakah satu yang sebenarnya bekal?
Ramai mengaku 'berilmu' tapi kurang berakal apatah lagi yang sedikit ilmunya tapi langsung tidak berakal; itulah punca amal dan bual tidak menjadi bekal.
Sifat dan Ciri-ciri Seorang Guru Yang Perkasa
Terhadap Murid: Guru ini menunjukkan
mempunyai empati dan komitmen dalam menghargai maruah orang lain (iaitu anak didik, ibu bapa dan rakan sejawat) dalam mengejar hasil dari segi afektif dan juga kognitif
hubungkan 'mata plajaran' dengan kehidupan murid-murid
kenal, hormati dan percayai murid-murid
mengajar murid-murid bagaimana hendak belajar, menganalisa dan berfikir secara kritis
menjana idea-idea baru dan menarik bagi murid-murid berfikir mengenainya
menggalakkan murid-murid bertanyakan soalan mengenai pelajaran
hadir dalam lain-lain aktiviti di mana murid-murid terlibat seperti sukan, persembahan muzikal dn kebudayaan.
Terhadap Mengajar: Guru Yang Perkasa
melakukan refleksi dan kritik-kendiri, mercu tanda profesionalisme seorang guru
berfikir secara sistematik mengenai amalannya dan belajar daripada pengalaman
adil dalam menilai dan menggred
fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran
bersemangat dalam mengajar , murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran
seorang komunikator yang cemerlang; mampu menjadikan idea-idea yang kompleks mudah difahami dengan itu murid-murid dapat memahami dan menghargainya
sering mengukur kemajuan dan memberikan maklumbalas kepada murid-murid
merancang pengajaran terlebih dahulu, beri masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan menyepadukan mata pelajaran
secara berterusan mengukur pendekatan, syarahan dan ujian-ujian bagi memastikan kurikulum yang sentiasa 'baru dan segar' serta relevan
menyertai jawatankuasa-jawatankuasa bagi menambahbaik sekolah, jabatan atau dirinya sendiri.
Terhadap Disiplin: Guru Yang Perkasa
seorang yang pakar dalam bidang yang dia ajar
seorang yang 'dahagakan' ilmu; sentiasa up to date dalam bidangnya dengan membaca; menghadiri konferens, konvensyen, bengkel dan seminar; dan mengikuti kursus-kursus dalam perkhidmatan
juga seorang yang suka 'belajar' perkara-perkara di luar bidangnya
aktif dalam penubuhan profesional dan menggalakkan rakan sejawat menyertainya
menjadi ahli kepada komuniti yang belajar
bina dan mengekalkan perhubungan profesional
bekerja dalam organisasi sekolah yang luas
Secara Peribadinya:
melakukan refleksi dan kritik-kendiri, mercu tanda profesionalisme seorang guru
berfikir secara sistematik mengenai amalannya dan belajar daripada pengalaman
adil dalam menilai dan menggred
fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran
bersemangat dalam mengajar , murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran
seorang komunikator yang cemerlang; mampu menjadikan idea-idea yang kompleks mudah difahami dengan itu murid-murid dapat memahami dan menghargainya
sering mengukur kemajuan dan memberikan maklumbalas kepada murid-murid
merancang pengajaran terlebih dahulu, beri masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan menyepadukan mata pelajaran
secara berterusan mengukur pendekatan, syarahan dan ujian-ujian bagi memastikan kurikulum yang sentiasa 'baru dan segar' serta relevan
menyertai jawatankuasa-jawatankuasa bagi menambahbaik sekolah, jabatan atau dirinya sendiri.
Terhadap Disiplin: Guru Yang Perkasa
seorang yang pakar dalam bidang yang dia ajar
seorang yang 'dahagakan' ilmu; sentiasa up to date dalam bidangnya dengan membaca; menghadiri konferens, konvensyen, bengkel dan seminar; dan mengikuti kursus-kursus dalam perkhidmatan
juga seorang yang suka 'belajar' perkara-perkara di luar bidangnya
aktif dalam penubuhan profesional dan menggalakkan rakan sejawat menyertainya
menjadi ahli kepada komuniti yang belajar
bina dan mengekalkan perhubungan profesional
bekerja dalam organisasi sekolah yang luas
Secara Peribadinya:
Seorang Guru Yang Perkasa itu sentiasa menunjukkan menunjukkan contoh dan teladan yang utuh di dalam atau di luar bilik darjah dan mengajar kebertanggungjawaban murid-murid serta standard yang tinggi. Peribadi guru yang perkasa lagi berkesan berfikirn terbuka, berlapang dada, merendah diri dan bersikap optimistik.
Sumber ini dipetik dari http://www.angelfire.com/journal2/fakir_zamani/ceramah9.htm
Sumber ini dipetik dari http://www.angelfire.com/journal2/fakir_zamani/ceramah9.htm
No comments:
Post a Comment