• KALAU GURU…..
mengajar sambil duduk
murid belajar sambil mengantuk
mengajar sambil berlakon
murid belajar dengan tekun
mengajar tanpa alat
murid akan belajar dengan ralat
menjadi pemudah cara
ramai murid pandai berbicara
kurang merancang
dalam bilik darjah banyak temberang.
suka berdamping
banyak murid dapat dibimbing.
mengajar banyak bercakap
ada murid bertambah gagap
berbudi bahasa
akan dikenang sepanjang masa.
pentingkan diri sendiri
murid tidak akan menghargai
penuh tanggungjawab
disiplin murid mudah digilap
• Guru Sepatutnya…..
Secara sedar menggunakan pelbagai pendekatan dan kaedah yang berbeza
mengikut potensi murid.
- Mempelbagaikan kaedah pembelajaran
• Guru Sepatutnya…..
mengajar sambil duduk
murid belajar sambil mengantuk
mengajar sambil berlakon
murid belajar dengan tekun
mengajar tanpa alat
murid akan belajar dengan ralat
menjadi pemudah cara
ramai murid pandai berbicara
kurang merancang
dalam bilik darjah banyak temberang.
suka berdamping
banyak murid dapat dibimbing.
mengajar banyak bercakap
ada murid bertambah gagap
berbudi bahasa
akan dikenang sepanjang masa.
pentingkan diri sendiri
murid tidak akan menghargai
penuh tanggungjawab
disiplin murid mudah digilap
• Guru Sepatutnya…..
Secara sedar menggunakan pelbagai pendekatan dan kaedah yang berbeza
mengikut potensi murid.
- Mempelbagaikan kaedah pembelajaran
• Guru Sepatutnya…..
1) Menguasai pengetahuan dalam bidang yang diajarkan
2) Mengenal pasti potensi murid
3) Memberi latihan yang mencukupi dan mencabar
4) Mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan berkesan
5)Bertindak sebagai pemudah cara dan bukan pemberi fakta
6) Mempelbagaikan aras soalan
7) Mahir memilih BBM yang sesuai
2) Mengenal pasti potensi murid
3) Memberi latihan yang mencukupi dan mencabar
4) Mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan berkesan
5)Bertindak sebagai pemudah cara dan bukan pemberi fakta
6) Mempelbagaikan aras soalan
7) Mahir memilih BBM yang sesuai
No comments:
Post a Comment